Vanliga frågor & svar
Hur kan jag se vilka kostnader som belastat min bil?
Varje månad får du en förarredovisning som innehåller de transaktioner som belastat din bil under föregående period.
Kan jag i förväg se hur stort mitt löneavdrag kommer att bli per månad?
Om företaget har ett personalbilsupplägg finns ett kalkylverktyg på deras intranät där du kan beräkna bruttolöneavdrag för olika bilmodeller. Har företaget löneavdrag regleras detta via din bilpolicy.
Var kan jag hitta min bilpolicy?
Aktuell bilpolicy för företaget hittar du på deras intranät.
Kan jag avbryta ett leasingavtal?
Villkoren för att eventuellt avbryta leasingavtalet i förtid finns i företagets bilpolicy.
Ingår både vinter- och sommardäck i mitt leasingavtal?
Sommardäck ingår i bilens pris. Vinterdäck köps separat eller ingår i offerten för din bil. Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som gäller.
Påverkar köpet av vinterdäck mitt förmånsvärde?
Ja, inköp av vinterdäck är förmånsgrundande, det gäller inte för utbytesdäck.
När måste jag byta till vinterdäck?
När du kör personbil klass I*, personbil klass II (husbil) med en
totalvikt på högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss – måste du
enligt lagen använda vinterdäck eller likvärdig utrustning under
perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Om du
drar släpvagn gäller kravet även denna. Använder du dubbdäck är
det numera tillåtet under perioden 1 oktober till 15 april. Tänk
på att det på vissa vägsträckor råder dubbdäcksförbud.
Mönsterdjupet på dina vinterdäck måste vara minst 3 mm, men vi
rekommenderar att du byter redan vid ett mönsterdjup på 4 mm.
*Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade
som personbil och som inte tillhör personbil klass II. Utländska
och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från
utlandet omfattas numera av gällande svenska regler om vinterdäck
och mönsterdjup.
Vad gör jag om jag behöver nya däck?
Hur du lägger en beställning och vilken däckleverantör du ska använda regleras i företagets bilpolicy.
Vad gör jag om jag får punktering?
Får du ett oväntat driftstopp kan du ringa AutoPlan Förarsupport på telefon 0771–22 00 00 för att få hjälp. Vi kontrollerar om du har ett assistansavtal och har du inte det, kommer kostnaden för assistans att debiteras av oss.
Var kan jag förvara däcken?
Du kan förvara dina däck hos någon av våra partners, hos en däckverkstad, billeverantör eller hemma.
Ska däckbyte göras av en däckverkstad eller billeverantör?
Det är inte ett krav, men vi rekommenderar att du gör det.
Vilka mönsterdjup gäller?
Lagen säger att kvarvarande mönsterdjup på sommardäck ska vara
minst 1,6 mm i däckets huvudmönster, men för att ge bra friktion
vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.
Lagen säger att när vinterväglag råder ska mönsterdjupet vara
minst 3 mm i däckets huvudmönster. Men precis som med sommardäck
rekommenderas att man har en god marginal. Vid mönsterdjup under 5
mm försämras väggreppet märkbart.
Påverkar extrautrustning mitt förmånsvärde?
All utrustning förutom telefonutrustning påverkar ditt förmånsvärde.
Påverkar bilbyte mitt förmånsvärde?
Ja, byter du bil beräknas ditt förmånsvärde om på din nya bil. Om du byter bil mitt i månaden blir du förmånsbeskattad för den bil du har haft längst i den aktuella månaden.
Spelar det någon roll när i månaden jag tar ut min nya bil?
Du beskattas alltid för en hel månad, även om du tar ut din nya bil den sista dagen i månaden.
Kan mitt förmånsvärde justeras under pågående avtalstid?
Ja, varje år justeras ditt förmånsvärde eftersom beloppen som ligger till grund för beräkning av förmånsvärdet regleras varje år. Inköp av utrustning/tillbehör påverkar också bilens förmånsvärde.
Får jag ett lägre förmånsvärde om jag köper en begagnad bil?
En begagnad bil genererar inte automatiskt ett lägre förmånsvärde.
Vad innebär 3000-milsregeln för förmånsvärdet?
3 000-milsregeln är en värderingsregel som innebär att förmånsvärdet för den som kört minst 3 000 mil i tjänsten med förmånsbilen under ett kalenderår, bestäms till 75 procent av det fulla värdet.
Hur gör jag får att få nedsatt förmånsvärde enligt 3000-milsregeln?
Vill du ansöka om nedsättning ska du i första hand kontakta ditt lönekontor eller bilansvarig på ditt företag.
Hur går försäljning via Autoplan till?
Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som
gäller. Vid försäljning via AutoPlans samarbetspartner Trading
Solutions kan du välja mellan två olika tjänster:
Bas
Vid försäljning ser du själv till att en värdering görs och att
ett testprotokoll med tillhörande inköpsoffert tas fram. Det sker
i första hand hos handlaren där du köper ny bil. Om det inte är
aktuellt att köpa ny bil kan du använda en auktoriserad
återförsäljare av just ditt bilmärke. Testprotokollet bör inte
vara äldre än 1 månad, eller max 200 mils körning sedan
utfärdandet, vid försäljningstillfället.
Ta bilder på din bil; snett framifrån, bakifrån och invändigt.
Fotografera även andra saker som du tror kan vara av intresse för
en köpare, till exempel extrautrustning, skador, repor och
liknande. Servicebok, extranycklar och sommar-/vinterdäck ska
alltid medfölja bilen vid försäljning.
Fullservice
Vid fullserviceförsäljning tar vi hand om all hantering som berör
försäljningen. Vi hämtar bilen, tvättar den, tar fram
testprotokoll, fotograferar och lägger ut försäljningsuppdraget på
onlineauktion. Du anger hämtningsplats, dag och kontaktperson
(som har nycklarna till bilen). Bilen hämtas av vår
samarbetspartner Eurotransport AB. Servicebok, extranycklar och
sommar-/vinterdäck ska alltid medfölja bilen vid försäljning.
Var lämnar jag bilen vid försäljning?
Bilen lämnar du enklast där du hämtar ut din nya bil. Fyll i vart du lämnat bilen och vem transportbolaget kan kontakta för att hämta upp den. Om du har bilen stående på till exempel er företagsparkering, är det viktigt att nyckeln finns tillgängligunder dagtid för transportbolaget.
Hur beräknas förmånsvärdet vid försäljning?
Förmånsvärde utgår för hela månaden oberoende av hur många dagar du använt tjänstebilen den aktuella månaden.
Går eventuellt överskott vid försäljning till mig?
Personalbil
Har du en personalbil går eventuellt överskott på försäljningen in
på bilkontot.
Tjänstebil
Har du en tjänstebil tillfaller överskottet ditt företag.
Jag vill sälja min bil, vilka handlingar måste godkännas på mitt företag?
Det framgår av företagets bilpolicy.
När ska jag lämna in den gamla bilen för att inte behöva betala för två bilar?
Lämna ifrån dig den gamla bilen innan eller i samband med att du hämtar ut din nya bil för att slippa bli belastad med två förmånsvärden. Byter du bil mitt i månaden gäller förmånsvärdet för den bil som du har haft längst i månaden.
Måste bilen säljas via AutoPlan?
Det regleras i företagets bilpolicy.
Vem gör testprotokoll/inköpsoffert?
Normalt görs detta av en auktoriserad bilhandlare. Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se vad som gäller.
När ska jag ordna testprotokoll och annat?
En till två veckor innan bilen ska säljas är lagom. Tvätta bilen innan den testas. Du ordnar inköpsoffert med testprotokoll där du köper ny bil. Om det inte är aktuellt att köpa en ny bil kan du använda en auktoriserad handlare av det aktuella märket.
Kan jag ta ut en hyrbil i samband med service/reparation av min bil?
Hyrbil kan ingå när bilen lämnas in för service eller reparation. Om det är ett försäkringsärende kan det ingå i försäkringen. Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som gäller.
Vad gör jag om jag är i behov av hyrbil i väntan på leverans av min nya bil?
Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som gäller.
Hur bokar jag en hyrbil?
Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som
gäller innan du bokar.
Om du ska boka hyrbil, kontakta valfri hyrbilsfirma, till exempel
Hertz, MABI eller Europcar och boka bil där. Be dem fakturera
hyrbilskostnaden till AutoPlan med ordinarie bils
registreringsnummer som referens.
Vad ska jag tänka på när jag har en hyrbil?
Det är alltid du som förare som har ansvaret att kontrollera om
det finns skador på bilen vid avhämtning och att inga skador har
uppkommit under hyresperioden. Om verkstadspersonal/biluthyrare
inte har möjlighet att kontrollera bilen vid återlämning
rekommenderas att du tar foton på bilen där den har parkerats för
att undvika att bli debiterad för skador som du inte har
orsakat.
Om en hyrbilsförsäkring ska användas är det viktigt att lämna
skadenumret till uthyraren. AutoPlan har begränsade möjligheter
att bestrida en hyresfaktura då underlaget i regel är ett signerat
hyreskontrakt.
6. Kontrollbesiktning och skatt
Hur vet jag när det är dags att besiktiga min bil?
Någon månad innan det är dags att besiktiga din bil får du ett meddelande från oss som innehåller kallelsen från Bilprovningen och vår rekvisition. Du bokar själv tid hos valfritt besiktningsorgan. Kontaktuppgifter finns på rekvisitionen. Rekvisitionen överlämnar du till besiktningsorganet, som skickar fakturan till oss.
Jag har tappat bort min rekvisition, hur får jag en ny?
Om du förlorat din rekvisition, kontakta AutoPlan Förarsupport.
Kan jag betala min besiktning med mitt AutoPlankort?
Nej, du ska använda rekvisitionen som du fått från AutoPlan.
Vad gör jag om jag tappat mitt kort, eller fått det stulet?
Har du förlorat ditt kort ska du omedelbart ringa AutoPlan Förarsupport på telefon 0771–22 00 00.
Vad gör jag om mitt kort är förstört?
Om ditt kort har gått sönder eller har blivit avmagnetiserat, Kontakta AutoPlan Förarsupport.
Vad gör jag om jag glömt min kod?
Om du har glömt din kod kan du kontakta AutoPlan Förarsupport. Vi kan med undantag för kort från OKQ8 beställa en kopia på koden från oljebolagen. Har du ett OK/Q8 kort beställer vi ett nytt kort med en kod.
Vad kan jag handla med mitt drivmedelskort?
Korten du får från oss ska endast användas till bilrelaterade inköp till din service-, tjänste- eller personalbil såsom drivmedel, påfyllnadsolja, spolarvätska, torkarblad, fläktremmar och tvätt.
Om jag byter bil, måste jag byta kort?
- Om kortet är präglat med bilens registreringsnummer måste ett nytt kort beställas. Om inte, kan du behålla kortet.
- Om du byter arbetsgivare måste ett nytt kort beställas och det gamla kortet spärras.
- Kortet är personligt och får inte lämnas ut till annan förare.
- Kontrollera alltid företagets bilpolicy för att se exakt vad som gäller.
Hur får jag tillbaka pengar jag lagt ut privat när jag tankat min bil?
Kontantbetalning får bara ske i undantagsfall, till exempel om ditt drivmedelskort inte fungerar, om bensinmackens kortautomater är ur funktion eller om du har glömt ditt kort. Kontakta AutoPlan Förarsupport så betalar vi tillbaka den summa du har lagt ut. Observera att minimibeloppet för utbetalning är 200 kronor.
Min bil är levererad, när får jag mitt drivmedelskort?
Korten skickas ut så snart bilens kontrakt är upplagt hos oss. Detta sker när leverantören har skickat fakturan till oss, vanligtvis inom 2 veckor från leverans.
Hur använder jag faktureringskortet?
Vid service och verkstadsbesök visar du upp baksidan på ditt drivmedelskort, där det framgår vart leverantören ska skicka fakturan.
Hur för jag körjournal?
Om ditt företag har avtal om körjournalshantering redovisar du din körjournal till oss via din inloggning på autoplan.se. Vi rekommenderar även att du använder dig av vår körjournalsblankett. Den hittar du på vår hemsida autoplan.se under rubriken ”Körjournal”. Den ska innehålla uppgifter om datum, ort, syfte med resan, besökt företag, besökt person samt avstånd. Den ska dessutom visa ingående och utgående mätarställning för varje månad.
När är sista inlämningsdag för min månatliga körjournal via AutoPlan?
Den 4:e varje månad är den sista dagen för rapportering av
körjournal oavsett helg eller vardag. Rapporterar du via någon
annan portal kan tidigare datum förekomma.
Har du glömt att rapportera en månad så blir du
förmånsbeskattad/debiterad som om 100 % av föregående period vore
privatkörning. Detta korrigeras nästkommande månad om du lämnar in
korrekta uppgifter
Kan jag se om min mätarställning blivit registrerad?
Ja, du får ett bekräftelsemejl när du har registrerat körjournal via vår hemsida.
Jag har kört hyrbil en period, hur registrerar jag mina mil för hyrbilen?
Detta gör du på samma ställe där du rapporterar för din vanliga bil. Du väljer dock istället alternativet ”hyrbil”. Du kan både rapportera för din vanliga bil och för eventuell hyrbil.
Vad ska jag göra om jag har gjort fel i min körjournalsregistrering?
Du svarar på det bekräftelsemail som du fått efter registrering och meddelar där vilka uppgifter som blivit fel. Beroende på när du kontaktar oss hanterar vi detta olika. Vi kan makulera din felaktiga registrering så att du får göra om den efterföljande dag. Vi kan ändra dina uppgifter i tid till fakturering/redovisning till lönekontoret. Vi kan korrigera uppgifterna i efterhand och räkna om din faktura/drivmedelsförmån och skicka korrigerad faktura alternativt meddela ny drivmedelsförmån till ditt lönekontor.
Jag har fått en ny bil genom AutoPlan, hur tar jag bort den gamla på körjournalskontot?
Din gamla bil kommer att finnas kvar i 6 månader i fall du skulle ha glömt att rapportera någon period.
Vad gör jag när mätarställningen är felaktig i förarredovisningen?
Mätarställningen i mil på din förarredovisning har ingen betydelse för dig som förare. Denna ska dock inte blandas ihop med körjournalsrapporteringen som är viktig att rapportera i tid, då det är dessa uppgifter som styr din debitering.
Vad gör jag om mätarställningen inte accepteras vid registrering?
Då behöver vi eventuellt korrigera årsmilen på din bil. Vänligen maila korrekta uppgifter om registreringsnummer, datum samt mätarställning i mil till support@autoplan.se.
Kan jag se om min mätarställning blivit registrerad?
Ja, du får ett bekräftelsemejl när du har registrerat via vår hemsida.
Blir det fel om jag missar att lämna in min mätarställning för en månad?
Nej, din mätarställning kan uppdateras månaden efter med då aktuella uppgifter
Ska jag betala min parkeringsbot?
Ja, du ska alltid betala p-boten inom föreskriven tid.
Vad gör jag om jag har fått parkeringsböter som jag anser är felaktiga?
Vill du överklaga din p-bot ska du alltid betala den först. Du behöver en fullmakt för överklagan, som du beställer från oss. Kontakta AutoPlan Förarsupport.
Jag har fått avdrag på min lön för en parkeringsbot, varför?
Om du har blivit debiterad av oss för en parkeringsbot beror det på att du inte har betalat originalboten alternativt betalat den för sent. Påminnelsen skickas till oss och vi betalar den alltid direkt. För det tar vi ut en administrativ avgift. Kreditering vid dubbelbetalning sker retroaktivt.
Uppgifter om ditt bilkonto hittar du på bilkontosammanställningen som skickas ut via mejl eller post. Sammanställningen visar totala kostnader och intäkter sedan bilkontot startades.
Hur beräknas mitt bruttolöneavdrag?
Bruttolöneavdraget ska tillsammans med företagets inbesparade
sociala avgifter täcka din personalbils samtliga kostnader. Vi gör
en avstämning av ditt bruttolöneavdrag en gång per år.
Exempel: Om bilen kostar företaget 80 000 kronor per år blir
bruttolöneavdraget 60 874 kronor, resterande 19 126 kronor är det
belopp som arbetsgivarens sociala avgifter minskar vid ett
bruttolöneavdrag om 60 874 kronor.
Bruttolöneavdraget räknas fram efter en schablonmodell där bilens
kostnader beräknas utifrån angiven körsträcka, inköpspris med
mera. Bruttolöneavdraget stäms av årligen mot faktiskt utfall och
kan då höjas eller sänkas efter behov.
Kan jag sätta in pengar på mitt bilkonto?
Nej det kan du inte. Kontot är en fiktiv sammanställning för att hålla reda på intäkter och kostnader.
Får jag ränta på mitt bilkonto?
Nej, kontot är fiktivt och ger därför ingen ränta.
Ingår service och reparationer i leasingavgiften?
Nej, det gör de inte.
Vad gör jag om jag behöver serva och/eller reparera min bil?
Det är du som förare som ansvarar för bilens skötsel, underhåll
och vård. I serviceboken som följer med bilen hittar du
information och anvisningar om serviceintervall. Se till att få en
stämpel i serviceboken vid varje servicetillfälle. Uppmana alltid
verkstaden att informera om arbetet blir dyrare än överenskommet.
Kontrollera fakturan/arbetsordern och bekräfta den sedan med din
underskrift.
Betalning av utförd service och reparation sker genom oss. På
fakturan ska verkstaden alltid ange bilens registreringsnummer,
företagets namn och bilens aktuella mätarställning.
Om leverantören har några frågor kring fakturering finns
information på
autoplan.se. Vid större reparationer ska du alltid kontakta AutoPlan
Förarsupport i förväg för att kontrollera om reparationskostnaden
täcks av maskinskadeförsäkringen.
Måste jag själv försäkra bilen?
Nej, bilen är redan försäkrad via en samlingsförsäkring tecknad av företaget.
Gäller min försäkring vid körning i utlandet?
Försäkringen gäller i de flesta europeiska länder med vissa
undantag. Läs mer om detta hos
trafikförsäkringsföreningen.
Har du ytterligare frågor, kontakta ditt försäkringsbolag.
Vad gör jag när olyckan är framme?
Om du råkar ut för en olycka ska du göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Du ska alltid ha en skadeanmälningsblankett liggandes i bilen. För vidare rådgivning kontakta AutoPlan förarsupport på telefon 0771-22 00 00.
Vad gör jag vid viltolyckor?
Vid viltolyckor ska du alltid göra en polisanmälan samt en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Ha alltid en skadeanmälningsblankett liggandes i bilen.
Vad gör jag om jag har fått ett stenskott i rutan?
Gör anmälan till ditt försäkringsbolag och kontakta sedan en bilglasverkstad. Vissa verkstäder, till exempel Ryds Bilglas, anmäler själva skadan till försäkringsbolaget i samband med att bilen lämnas in.
Vad innebär en maskinskadeförsäkring?
Maskinskada är skador/fel som har uppstått på motor, grenrör, turbo, klimatanläggning, startmotor, generator, bränslesystem, kraftöverföring, styrinrättning, bromsservo, styr- och reglersystem för låsningsfria bromsar, krockkudde inklusive styrsystem med mera.
Vad gör jag om jag har fått inbrott/skadegörelse/parkeringsskada?
Kontakta polisen och gör en skadeanmälan.
Vad gör jag om bilen blir stulen?
Kontakta polisen och gör en stöldanmälan. Kontakta därefter oss omedelbart.
Hur lång tid har jag på mig att anmäla en skada till försäkringsbolaget?
En skadeanmälan ska i regel göras direkt när skadan inträffar. Försäkringsbolag tar inte gamla skador utan ställer sig frågande varför man inte anmälde när skadan inträffade. Huvudregeln är att skadeanmälan ska vara gjord inom en månad. En senare anmälan kan accepteras om det finns speciella omständigheter, att det var semester räcker inte.
Får jag köpa utrustning till min bil i efterhand?
Detta regleras i företagets bilpolicy. Om det är tillåtet ska du ha en fullmakt med dig undertecknad av behörig person på företaget.
Påverkar eftermontering mitt förmånsvärde?
Om det är tillåtet att eftermontera utrustning bör du vara medveten om att ditt förmånsvärde kommer att påverkas av inköpet. Förmånsvärdet påverkas inte om inköpet avser telefonutrustning.
Påverkar eftermontering bilens restvärde?
Nej, det påverkar inte bilens restvärde men det kan påverka bilens försäljningspris.
Får jag köra min bil utomlands?
Detta regleras i företagets bilpolicy. Om det är tillåtet ska du ha en fullmakt med dig undertecknad av behörig person på företaget.
Vilka handlingar ska finnas med i bilen vid utlandskörning?
Du bör alltid ha med dig underskriven fullmakt och registreringsbeviset del 1. I vissa fall, till exempel om du ska köra bilen utanför EU, behöver du även ett grönt kort som visar att bilen är försäkrad.
Vilken utrustning ska finnas med i bilen vid utlandskörning?
Det beror på vilket land du ska köra i och vilka regler som gäller där. Kontrollera alltid vad som gäller i de länder där du ska köra innan du åker.
Kan jag använda mitt drivmedelskort utomlands?
Du kan använda ditt drivmedelskort utomlands om du har ett Euroshell-kort på Shells bensinstationer, alternativt ett Routex-kort på bensinstationer med Routexsymbolen.
Är dubbdäck tillåtet i alla länder?
Nej, det är inte tillåtet i alla länder. Kontrollera alltid vad som gäller i de länder där du ska köra innan du åker.
Vad gör jag om jag råkar ut för en olycka utomlands?
Om du råkar ut för en olycka när du är utomlands ska du ringa SOS International, som är en gemensam larmcentral för de nordiska försäkringsbolagen, på telefon +45 70 10 50 50.